woensdag 21 augustus 2013

Ik wou - Toon Tellegen en Ingrid Godon


Algemene info

Titel: Ik wou
Auteur: Toon Tellegen
Illustrator: Ingrid Godon
Uitgeverij: Lannoo

Hoe ik aan dit boek kwam

In het kader van mijn opleiding bracht ik eens een bezoek aan het Museum M in Leuven. Hoewel de vaste collectie mij niet direct aanspreekt, ben ik er toch even doorgelopen om zo uiteindelijk uit te komen op mijn doel: de tentoonstelling van Dirk Braeckman. Deze bestaat uit grote, donkere (zwart-wit) foto's die niets willen vertellen. Toch kan je er je eigen verhaal bij verzinnen. Voor wie van hedendaagse kunst houdt, toch wel een aanrader.

Maar wat mij het meest geraakt heeft in heel het museum, waar ik het dan ook eigenlijk graag over wil hebben, is 'Ik wou'. Helemaal bovenin het museum, aan het andere uiteinde van het dakterras, kon je tot 8 januari 2012 een expo bezoeken van Ingrid Godon. Ingrid Godon is een bekende illustrator van kinderboeken.

Ingrid en Toon: het duo dat 'Ik wou' schiep

Op een dag kocht Ingrid Godon een boek met portretfoto's. De portretten in het boek grepen haar op een of andere manier aan, en gaven haar inspiratie om weer te gaan tekenen. En ze bleef maar tekenen. Uiteindelijk had ze zo veel tekeningen dat ze er graag een prentenboek van wilde maken, en stapte ermee naar de uitgeverij Lannoo. Lannoo vond dat de portretten genoeg vertelden zonder tekst en wilde er een prentenboek van maken met alleen tekeningen. Zo gezegd zo gedaan. Of toch niet...
Een tijdje later kreeg Ingrid telefoon van de kinderboekenschrijver Toon Tellegen. Toon wilde graag nog eens samen met Ingrid aan een projectje werken, dat was immers zo lang geleden. Dus werd hem voorgesteld tekst te schrijven bij de portretten van Ingrid. En ja hoor, Toon heeft zich goed laten gaan. Ingrid heeft dan nog samen met Lannoo gekozen welke tekst bij welk portret kwam te staan. Het resultaat is een prachtig boek!

Proef even mee

De tentoonstelling gaf me dadelijk zin om het boek te kopen!
Ik laat jullie graag een beetje proeven van deze heerlijke talentencoctail van Ingrid en Toon:

IK WOU dat ik nooit meer hoefde te blozen.
Ik haat blozen.
Als blozen een worm was, ik trapte hem meteen dood.
En als hij een mens was, ik gaf hem aan bij de politie.
Blozen is misdadig.
Blozen is laf, komt altijd onverhoeds,
grijpt me van achteren, tilt me op zodat
iedereen mijn hoofd kan zien.
'Ze bloost! O kijk eens hoe mooi ze bloost!'
Er zouden overal aanplakbiljetten moeten hangen met:

GEZOCHT: DOOD OF LEVEND: BLOZEN

met daaronder de lijst met al zijn dagelijkse
misdaden tegen mij.
Blozen is oorlog in mijn gezicht.

Wat ik ervan vind

Mooimooimooimooimooi... Ik hou wel van die filosofische tekstjes die je al eens doen stilstaan, ergens doen over nadenken, of gewoon doen glimlachen. Ik heb het echt al verschillende keren doorbladerd. Vaak lees ik hier en daar een gedicht opnieuw. Er zitten werkelijk zo veel mooie tussen. Van dit boek heb ik echt genoten! En dat doe ik nog steeds.

Conclusie

Ik wou is een prachtig boek, een ware talentencoctail van een twee mensen die weten hoe ze een kinderboek moeten maken. De portretten zijn getekend in een stijl die je moet kunnen bekoren. De gedichten zijn erg mooi, ontroerend en soms grappig herkenbaar tegelijkertijd. Een mooie bundel voor jong en oud!
Voor €24,99 krijg je een mooie luxueuze uitgave. Een prachtig cadeau!
Ik wou
Ik wou€ 24,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten