donderdag 18 juli 2013

Pieter Aspe - Solo





Korte inhoud:

Brugge wordt opgeschrikt door een wel heel lugubere moord: een argeloze voorbijganger vindt het onthoofde lichaam van een man van middelbare leeftijd. Uit de lijkschouwing door de arts met de onuitspreekbare Poolse naam blijkt dat het gaat om een onthoofding met de guillotine.
Al gauw komen de speurders erachter dat het slachtoffer burgemeester was van een Brusselse faciliteitengemeente. Bijna als vanzelf zoeken ze de verdachte in extreem rechtse Vlaamse kringen. De moord lijkt een duidelijke provocatie aan het adres van belgicistische politici.
De zaak wordt complexer wanneer  een tweede, al even brutale moord gepleegd wordt op een militant van het Vlaams Belang. Hangen de moorden samen? En zo ja, wat zijn de overeenkomsten tussen beide slachtoffers? Het oplossen van de moorden is voor Van In en Versavel net zo ingewikkeld als het ontwarren van het Belgische communautaire kluwen.


Wat ik ervan vond:

Dit was mijn eerste Aspe. In het begin was ik wat ontgoocheld. Ik had verwacht dat 'een Aspe' mij vanaf de eerste pagina zou meesleuren in het verhaal. Maar echt een page turner kan ik dit boek niet noemen. Het heeft zelfs even geduurd voordat ik gemotiveerd was om eens meer dan twee bladzijden verder te lezen. En eerlijk gezegd kwam de motivatie niet door het boek zelf, maar doordat mijn buurvrouw me en ander boek meegaf om te lezen. En aangezien ik geen twee boeken tegelijkertijd kan lezen...nou ja, dan moest ik maar eens beginnen doorlezen aan die Aspe zodat ik aan dat andere boek kon beginnen.

Zo ergens tegen de helft aan begint het verhaal vaart te krijgen. Je kan het boek dan inderdaad nog moeilijk weg leggen, omdat de spanning echt wel opgevoerd wordt. Het leest dan als een trein die meer en meer vaart krijgt. Echter, tegen de laatste twintig bladzijden kreeg ik het gevoel dat er een stuk 'overgeslaan' werd in het verhaal. Ineens heb je daar de inval van de recherche bij de hoofdverdachte en een ontknoping die veel te snel beschreven wordt. Het boek had met gemak nog zo'n vijftig bladzijden meer kunnen tellen. Ik kreeg het gevoel dat onze Pieter het wat beu was, en er dan maar snel een punt achter gezet heeft. Daarnaast wordt de titel niet echt verklaard en blijft deze voor interpretatie vatbaar.

Ook heb ik een probleem - nu ja, 'probleem' klinkt wel wat gewichtig - met de geloofwaardigheid van het verhaal. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een professioneel profiler in de handen kan vallen van de crimineel waar zij eerder het profiel van omschreef. Bovendien wordt er heel weinig achtergrondinformatie gegeven over de seriemoordenaar zelf: zijn verleden, motieven,... Het is net alsof hij op een morgen opstaat en beslist om seriemoordenaar te worden, gewoon omdat hij daar nu eenmaal zin in heeft. 

De droge humor van commissaris Van In slaat bij mij wel aan. Ook de schrijfstijl kon ik appreciƫren: eenvoudig en vlot leesbaar. Daarom zal het zeker (voorlopig) niet mijn laatste Aspe geweest zijn. Ik ben hoe dan ook benieuwd naar meer.

Handig en snel te bestellen via Bol.com.
Mogelijk om e-book onmiddellijk te downloaden (tweede link).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten